De meeste animaties starten van een storyboard en/of een zogenaamde 'image sequence'. Zowel traditionele-, 2D- en 3D-animatie gebruiken deze vaak als een basis of referentie tijdens het animatieproces. Een storyboard kan je dus vergelijken met de belangrijkste acties, gegoten in een soort van stipverhaal-formaat.
Image sequences is een opeenvolging van beelden, die samen een bepaalde beweging uitbeelden. Het laat met andere woorden zien hoe je één bepaalde actie van het storyboard tot leven kan brengen. Het voegt meer detail toe over de manier waarop het personage zal bewegen.
Hieronder kan je een aantal voorbeelden vinden image sequences, met bijhorende keys, extremes, breakdowns en in-betweens (uit 'The Animator's Survival Kit' door Richard Williams - zie post). Traditioneel wordt dit opgedeeld in contactposities (extremes - zwart), de passerende posities (breakdowns - rood) en de tussenposities (inbetweens - groen) in volgende voorbeelden:
Deze sequenties kunnen perfect gebruikt worden om als achtergrond te gebruiken in zowel software gespecialiseerd in 2D- als in 3D-animatie. Door ze als referentie te gebruiken maakt dit het animatieproces een stuk eenvoudiger, omdat de tussenfases overgenomen kunnen worden door de personages in deze poses te "keyframen".
Richard Williams ('The Animator's Survival Kit') en zijn team wisten heel goed waar ze mee bezig waren en analyseerden de bewegingen tot op het bot. Ze ontwikkelden technieken om het personage een eigenheid mee te geven en hoe je extra spanning kon opbouwen door te spelen met de timing en opeenvolging van de tussenbeelden (de zogenaamde in-betweens - zie post).
Image sequences, ooit begonnen bij traditionele animatie als hulpmiddel, maar eentje dat zijn eigen leven is gaan leiden. En maar goed ook, want daar doen we het voor in animatie, toch?
Comments